goede chiptuning

Geplaatst op
chiptuning

De meeste motoren in moderne auto´s worden door een electronic control unit aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma´s die aan de hand van vele parameters het motormanagement vormen. De chips in de ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma´s geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende auto motor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor the chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt. In België worden auto´s zelfs gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen. Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken. bij dat stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddruk verhoging van 20 tot 40%. 

Auto Future

Motormanagement 

Als er een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, waardoor de motor krachtiger wordt en meer paardenkracht krijgt. In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het management sturen. Door middel van dat gaat men hier ingrijpen. De computer gebruikt het programma dat de constructeur heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *