Wat doet de draagarm van een Volvo s40?

Geplaatst op
autopartsonline

De kans is zeer aanwezig dat je al jaren een auto rijdt maar eigenlijk weinig weet van de verschillende onderdelen. De draagarm is bijvoorbeeld zeer belangrijk en toch weet niet iedereen wat dit onderdeel doet. De draagarm van je Volvo s40 is minstens zo belangrijk als die van een andere auto. Toch zijn er nog wel een aantal verschillen.

Hoeveel draagarmen?

Er zijn maar weinig auto onderdelen die zo slecht begrepen worden als de draagarm. Het is een onderdeel van de asophanging en vult daarmee een indirecte functie als het gaat om de stuurrichting van de auto. Het is een zeer groot onderdeel en daardoor denken sommige dat het puur bedoeld is om gewicht te dragen maar een draagarm doet zoveel meer dan dat. Er zijn zelfs auto’s die meerdere draagarmen hebben of een draagarm bestaande uit meerdere onderdelen, juist omdat dit onderdeel zo belangrijk is. 

Wat de draagarm doet

Tijdens het rijden worden de wielen regelmatig blootgesteld aan allerlei krachten, zowel statisch als dynamisch. Zo belast het gewicht van de auto het wiel bijvoorbeeld zeer sterk tijdens het rijden. Krachten door remmen en optrekken vinden ook plaats. Als de draagarm er niet zou zijn, dan zou de richting van het wiel constant veranderen door deze duwende en trekkende krachten. De draagarm houdt dit tegen en zorgt dat de auto goed rechtdoor kan rijden, ook als je hard gaat. 

autopartsonline

Volvo en andere fabrikanten

Het ontwerp van de as bepaalt hoeveel draagarmen daadwerkelijk ingezet worden, over het algemeen kiezen de meeste fabrikanten bij moderne auto’s steeds vaker voor meervoudige verbindingsassen. Bij sommige Volvo’s is dat dus ook het geval. Bij moderne auto’s worden de draagarmen bovendien steeds lichter ontworpen omdat de auto zelf hier ook lichter van wordt. Telkens weer worden er nieuwe manieren bedacht om betere, snellere en milieuvriendelijke auto’s te ontwerpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *